Законопроєкт про мобілізацію № 10449

1. Основна суть і контекст

Верховна Рада ухвалила закон із реєстраційним номером 10449, який набрав чинності після підпису Президента. Метою закону є вдосконалення процесів мобілізації, військового обліку, проходження базової військової служби та функціонування єдиного електронного кабінету для призовників, військовозобов’язаних і резервістів. У тексті закону передбачено інтеграційні зміни в низці нормативно-правових актів, зокрема Кодекс законів про працю, Кодекс адміністративного судочинства, закони про місцеві держадміністрації, військові адміністрації, мобілізацію і військовий облік тощо.


2. Військовий облік: обов’язки громадян

2.1 Обновлення особистих даних

Відповідно до нових норм, всі особи, зареєстровані в статусі призовника, військовозобов’язаного чи резервіста, повинні протягом 60 днів після визнання закону чинним оновити свої персональні дані (адресу, контактні телефони, email тощо) у територіальному центрі комплектування або через електронний кабінет, а також можуть скористатися Центром надання адміністративних послуг для цієї мети. Аналогічні обов’язки поширюються на громадян, які перебувають за кордоном — вони можуть інформувати через офіційні канали територіального центру комплектування або онлайн-кабінет.

2.2 Наявність військово-облікового документа

Під час режиму воєнного стану або мобілізації усі військовозобов’язані мають бути забезпечені військово-обліковим посвідченням та обов’язково пред’являти його за вимогою працівників державних органів (поліція, прикордонники, територіальні центри комплектування) разом із документом, що засвідчує особу.


Потрібна допомога адвоката? Звертайтесь за номером

+380732801020

3. Мобілізація: повістки та державні органи

3.1 Сприйняття повістки

Повістка вважається врученою навіть якщо особиста вручення неможливе — наприклад, якщо адресат був відсутній. У такому випадку співробітники територіального центру комплектування або інші уповноважені органи складають акт про неможливість вручення, і дата цього акту визнається датою вручення повістки.

3.2 Участь державних органів і служб у сповіщенні

В оповіщенні залучаються не лише співробітники територіальних центрів комплектування, а й місцева влада, правоохоронці, представники адміністрацій та роботодавці. Це має забезпечити широке поширення повісток і високу ефективність системи оповіщення.


4. Відстрочки, бронювання, особливості звільнення

4.1 Перегляд відстрочок

У законі передбачено можливість надання відстрочки певним категоріям громадян — наприклад, батькам неповнолітніх дітей, опікунам тощо, згідно з розширеним переліком критеріїв. Процедура оформлення передбачає ретельну перевірку обставин і законодавчий контроль.

4.2 Бронювання військовозобов’язаних

Закон встановлює механізм бронювання громадян на період мобілізації та військового стану. Особа, яка підлягає бронюванню, зберігає соціальні гарантії та звільняється від негайного залучення до служби.


5. Акцент на медичний огляд

Вперше введено обов’язковий медичний огляд для всіх військовозобов’язаних, без виключень. Це має забезпечити чітку класифікацію стану здоров’я — визначення категорії придатності до служби за нормами військово-лікарської комісії.


6. Демобілізація і строкова служба

6.1 Відмова від демобілізації за 36 місяців

Первинна версія законопроєкту передбачала демобілізацію військовозобов’язаних, які прослужили безперервно 36 місяців. Проте ця норма була вилучена за ініціативою керівництва ЗСУ та силових структур. Зараз розробка окремого закону щодо ротації, демобілізації та медико-соціальної реабілітації визначена як пріоритет упродовж 8 місяців.

6.2 Контрактна служба і продовження термінів

Законом передбачено також можливість продовження строку контрактної служби, особливо для офіцерського складу, сержантів та військовослужбовців резерву, як правило на строки до досягнення граничного для них віку перебування на службі.


7. Тривалість набрання чинності

Більшість норм закону починають діяти через місяць після офіційної публікації, тобто від 18 травня 2024 року, крім окремих положень, які застосовуються лише через вісім місяців (наприклад, щодо внесення даних про транспортні засоби).


Підсумкові ключові висновки

  • Закон регламентує масштабне оновлення процедури військового обліку, включає електронні сервіси та обов’язкову явку до територіальних центрів комплектування або Центрів надання адміністративних послуг.
  • Вводиться нормативне забезпечення медичного огляду всіх військовозобов’язаних, яке раніше не було обов’язковим.
  • Законом впроваджено механізми офіційного вручення повісток, навіть в умовах відсутності адресата.
  • Органи влади і роботодавці мають брати участь у процесі оповіщення.
  • Зафіксована відмова від норми про автоматичну демобілізацію після 36 місяців служби.
  • Створено основу для бронювання громадян та визначення чіткої процедури відстрочок.
  • Передбачено можливості для продовження служби за контрактом для різних категорій військовослужбовців.

Потрібна допомога адвоката по цьому питанню?

Звертайтесь за допомогою до адвоката Андрія Приходько

Отримайте юридичну консультацію

Телефонуйте адвокату, щоб отримати допомогу

+380 73 280 1020
Адвокати в Черкаській області
Адвокати в Чернігівській області
Адвокати в Чернівецькій області
Адвокати в Дніпропетровській області
Адвокати в Донецькій області
Адвокати в Івано-Франківській області
Адвокати в Харківській області
Адвокати в Херсонській області
Адвокати в Хмельницькій області
Адвокати в Кіровоградській області
Адвокати в Київській області
Адвокати у Львівській області
Адвокати в Миколаївській області
Адвокати в Одеській області
Адвокати в Полтавській області
Адвокати в Рівненській області
Адвокати в Сумській області
Адвокати в Тернопільській області
Адвокати у Вінницькій області
Адвокати у Волинській області
Адвокати в Закарпатській області
Адвокати в Запорізькій області
Адвокати в Житомирській області
Блог